Följ mig i min vardag som lever med min sambo Klas och vår älskade voffsa Tindra som jag fick i julklapp av Klas! Jag skriver om allt från mode till helt meningslösa saker :-) Välkommen!

Eget arbete hela dagen





Lite sovmorgon idag i alla fall, gick upp vid åtta. Ska nu ta mig ner till gamla biblioteket mitt emot handels och sätta mig och plugga. Vi har inga lektioner idag men jag måste plugga...
Igår kväll när jag skulle sova ekade alla dessa textilfibrer i huvudet på mig:

Textilfibrer finns i dels naturfibrer och konstfibrer.

Naturfibrer indelas i Växtfibrer och Djurfibrer.

Växtfibrerna domineras av bomull och lin, men vi har också Rami, Hampa, Jute, Sisal, Manilla, Nässla och Kokos.

Djurfibrerna domineras av Ull, (där det finns flera ullsorter) men när man säger ull så menar man fårull. Är det någon annan ull då måste man säga det eller skriva det i plagget. Här finns också Alpackaull, Angoraull, Mohair, kamelull, Kaschmirull, lamaull, nöthår (ko), vikunjaull, Natursilke (silke).
(jag nämnde inte lammull här nu, men lammull är första klippningen på fåret innan det är 7 månader (lamm) gammalt, alltså lammull.)

Under Konstfibrerna delas det upp i Regenatfibrer och i Syntetfibrer.

Under Regenatfibrer har vi Viskos, Modal, Kupro, Lyocell, Acetat, Triacetat.

Under Syntetfibrer har vi Polyamid, Akryl, Polyester, Aramid (aromatisk polyamid) , Modakryl, Klorfiber, Polypropen och Elastan.

Lite av det jag ska plugga på idag. (Lite)

Outfit:

By malene birger linne
Tiger jeans
Converse
J. Lindeberg kappa

Inga kommentarer: