Följ mig i min vardag som lever med min sambo Klas och vår älskade voffsa Tindra som jag fick i julklapp av Klas! Jag skriver om allt från mode till helt meningslösa saker :-) Välkommen!

-Ursäkta kan du ta det eeen gång till?





Här visar jag då vad jag har lärt mig (eller på väg att lära mig) på min förmiddag idag.

Men vi har nu börjat på Väveritekniken att måla upp bindningar sen några lektioner tillbaka.

Tvåskaftsbindning busenkelt att måla.

Kypertbindning nja, det var enkelt när en tjej i klassen förklarade efter lektionen.
(Z lutning är lättare än S lutning.)
Reglerna för att rita upp en kypert är:
Lägg ihop siffrorna över och under bråkstecket. Summan är lika med rapportens storlek alltså antal rutor man skall rita.
Sen skall du räkna ut stigningstalet. Börja alltid längst ner till vänster på första varptråden.
Avslutningen målar du nu ut varptrådens rytm.

Satin (satäng) bindningen inte riktigt fått haj på, men ska sätta mig och köra lite övningsuppgifter.

Idag har vi lärt oss följande:

Räkna ut K-värdet (väves kapacitet)
Då gör du... K-värdet är alltså ett mått på bindningens kapacitet och beräknas genom formeln:

k= k-värdet
R= bindningens rapporttal
g= antalet genombrottspunkter för en varptråd.

k= R/g

Ju högre K-värde desto fler trådar / cm för samma fasthet som tvåskaft.
Ju lägre K-värde desto lägre invävning.

Sen har vi lärt oss (gått igenom kanske man skall uttrycka sig)

Solvning:

För att höjas och sänkas passerar varptrådarna genom solv som hänger i skaft eller i jacquard. När det gäller skaftvävning måste man ta reda på hur många skaft som krävs för att väva en viss bindning eller en viss kombination av bindningar. Huvudregeln är:
Antalet skaft är lika med antalet olikbindande varptrådar i rapporten.
Då blir följdregeln:
Trådar solvade på samma skaft får samma rytm.

Härledda Bindningar:

Härledningar ur tvåskaft:

Liksidig Varprips är konstruerad genom att man byger på en tvåskaft i varpriktningen. Då ger bindningen ribbor i väftriktningen och kan då också kallas tvärrips.
Ribbeffekten kommer av att varptråden går över två eller flera väfttrådar i samma skäl.

Väftrips eller kan kallas långrips, byggs två skaften på väftriktiningen och ger ribbor i varpriktningen.

Jag har inte nämnt Panama bindningen men den är släkt med tvåskaften.. Bara att den är dubbel i varp och i väft (inslaget)..........

Omsolva orkar jag inte förklara för jag har själv inte fattat helt...

Men nu vet ni lite av vad jag pluggar om på Väveriteknik lektionerna.

Intressant?

Efter middagen tillbringade vi på lab där vi fick genomgång av vävmaskiner/vävstolar, jacquard m.m.
Skit härlig gubbe vid namn Roger har vi som lärare där.
Skall bli kul att få väva sig nått snart!

Inga kommentarer: