Följ mig i min vardag som lever med min sambo Klas och vår älskade voffsa Tindra som jag fick i julklapp av Klas! Jag skriver om allt från mode till helt meningslösa saker :-) Välkommen!

På lekis igen =)


Idag var vi på lekis igen. Har haft färglära.

Jag kan ju ge er en liten lektion.

Dom sex elementar färgerna är dessa:

Röd-  Som är en stark färg. Den färgen har sen urtides förknippats med blod. Man får högre blodtryck när man ser rött. Man stannar upp. Rött för kärlek eller död.
Grön: Hälsans, skogens och lugnets färg. Man säger ju - Här e de grönt. När man menar "här e de lugnt". En trygg färg.
Gul: Signalerar ljuset. Vaken, stimulerande och pigg färg. Vi förknippar gult med soluppgången.
Blå: Lugn och signaler frid, färg som sänker blodtrycket. Barn skall ha blått i rummet då sover dom bra. 
Svart och Vitt gick vi inte igenom..(men vi målade dom i en gråskala)

Sen målade vi färgskalor som ni ser på fotot. 
Orange som är en tillblandad färg mellan rött och gult är en välkomnande färg.
Blandar du blått och grönt så ger den färg signaler som håll dig borta, här är kliniskt rent. Inte välkomnande. (den e konstig tycker jag)
Ljusgrönt får du om du blandar grönt och vitt eller grönt och gult och den färgen är pigg, fräsch, nytt, ungt och käckt.
Lila får du om du blandar (vem vet inte detta?) rött och blått. Lila visar kvalité, tyngd. Ofta använder t.e.x advokatbyråer lila.
Randigt med svart och gult får oss att stanna och förstå att vi ska stanna för fara finns inom räckhåll. Vi reagerar. 

Dessa signaler som jag skriver får vi alla när vi ser dessa färger. 
Oavsett om vi vill eller inte.
Så ta på dig orange om du vill ha ragg, och blå-grön om du avskyr någon som är närgående. Eller?
 



Inga kommentarer: