Följ mig i min vardag som lever med min sambo Klas och vår älskade voffsa Tindra som jag fick i julklapp av Klas! Jag skriver om allt från mode till helt meningslösa saker :-) Välkommen!

Min underbara men envisa hund

Jag berättar ju alltid för er om hur underbar hund jag har. Men allt är inte lika underbart som det verkar. Min lilla hund vägrar vara ensam. Hon har ju alltid varit på dagis dom dagar Klas jobbar och jag studerat. Ibland är jag ledig då är hon med mig. Ibland är hon med Klas på jobbet då han som allergisk mot hundar inte sitter på kontoret. Men dom dagar då man sitter i skiten rent ut sagt.. och ingen kan ha henne, som idag, då får man stanna hemma från praktiken. Det känns för jäkligt att inte gå på praktiken för att min hund inte kan vara ensam. Många av er kanske inte förstår det och många av er hoppas jag förstår. 

Tindra funkar så här. När hon märker att man ska gå ut genom ytterdörren utan henne ser man redan då skräcken i hennes ögonen. Jag har försökt allt.  Hon har lekt, simmat, sprungit, sökt, hoppat allt som gjort henne supertrött innan hon skall vara ensam så man hoppas hon bara sover. Jag har testat lägga korvbitar i lägenheten. Inte en enda har hon rört när jag kommer hem. Jag har testat att hon bara är i ett rum. 
Sen när jag i alla fall stänger dörren då börjar hon gny, sen skäller hon. Och det hörs i hela huset. Hon hoppar upp på bord, fönsterbläck. Allt för att ta sig ut. 
Och jag tycker det är hemskt. Alla säger att man måste öva. Men hur lång tid ska det ta? Hon är 10 mån snart. Det är ju iofs valpstadiet fortfarande. Men det försvårar ens vardag att aldrig kunna lämna henne. Vi kan inte gå på bio utan att lämna henne hos någon som kan passa henne. Gå ut och äta och ta en drink är också ett helt projekt. 
Hon är ju min bebis och det gör ont i mig när hon blir så stressad av att vara ensam. Har jag skämt bort henne? 
Nu sist hörde jag att vi skall testa med att låta henne sitta i bilburen hemma. Hundar känner sig trygga i små utrymmen tydligen. Men det verkar så elakt att låta henne sitta/ligga i den. Men kanske ska jag börja med den och gå utanför dörren 5 min? 
Komma in och om hon är tyst ge henne något gott. Skäller hon ska man tydligen ignorera henne och läsa en tidning eller något. Och göra om det, om och om igen.

Jag älskar min hund över allt annat och hon är världens bästa på alla sätt och vis. 
Hon överglänser dom äldre hundarna på lekplatsen med hennes få månader i livet och ändå vara duktigare än dom. 
Och jag gör allt för henne. Det är därför jag är hemma idag med henne. Många undrar nog då varför man skaffar hund om man nu inte klarar av att ha den. Men faktum är så att alla måste vi väl jobba? Ska bara pensionärer och arbetslösa ha hund?  Vi klarar av att ha hund. Det är inte de. Hundar skall klara sig ensamma i 3-4 timmar (t.o.m mer) och det är vårt problem. Våran hund vill inte vara ensam en timma ens. Och för att göra saker som att åka och handla mat etc inte ska försvåra så måste hon kunna vara ensam. Hon klarar av galant att sitta utanför affären eller sitta i bilen ensam, men hemma.. där vägrar hon.

P.S Jag måste tacka min mamma och Klas mamma som ställer upp så ofta med att passa henne. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag tycker synd om er som har det så där. vår granne brevid som flyttat nu hade en chihuahua på 1.5 år nu som grät hela tiden när han var ensam. vi har en am.cocker spaniel valp på 16 v som klarar av att vara ensam upp till 2 tim utan problem. vi vande honom redan vid 8 v. att lämna honom på nedervåningen när vi var på övervåningen då hörde vi om han gnällde för han trodde ju att han var själv. nu lägger han sig och sover de få ggr han blir lämnad ensam. det är inte alltid dottern är hemma och han kan inte följa med jämt. prova med bur och gå bara ut nån minut utanför dörren. gå sen in och beröm henne med godis. utöka sedan tiden. det tar nog ett tag men det går nog till slut. ha det bra och lycka till.

Moda Pazzo sa...

Jag har nu övat på mitt sommarlov jätte mycket med att lämna henne ensam, och Tindra har som mest varit ensam 3 timmar!! =) Det gick jätte bra men jag har inte vågat på kvällen riktigt ännu. Men tack för din omtanke!! //M